بهترین حیوانات خانگی برای شاد و سالم نگه داشتن سالمندان

حیوان خانگی مورد علاقه افراد مسن, حيوانات خانگي بر افسردگي سالمندان, تاثير نگهداري از حيوانات خانگي بر سالمندان

حیوانات خانگی برای سالمندان

 

نگهداری از حیوانات خانگی توسط سالمندان، خوب یا بد؟ 

همدمی حیوانات خانگی برای سالمندان باعث می شود که فعالیت فیزیکی و روحیه خودشان را بتوانند بهتر حفظ کنند.

خانه نشینی و افسردگی یکی از مشکلات شایع در بین سالمندان است که میتواند آن ها را سریعتر از زمان موعد ، زمین گیر کند. 

یکی از روش هایی که برای بهتر شدن روحیه سالمندان رویش مطالعه شده است ، پت درمانی یا درمان با حیوانات خانگی است که نتایج مثبتی داشته است و ضمن افزایش فعالیت جسمی و بهبود خلق و خو در سالمندان باعث افزایش امید به زندگی در آن ها می شود. 

 

یکی از ساده ترین و راحت ترین روش هایی که میتواند سالمندان را سرگرم کند و باعث شود روحیه بهتری داشته باشند نگهداری از حیوانات خانگی است که می توانید با توجه به سلایق سالمند و توانایی های جسمی او ، یک حیوان خانگی برایش بگیرید. 

 

فواید حیوانات خانگی برای سالمندان, مزایای نگهداری از حیوانات خانگی برای سالمندان, بهترین حیوانات خانگی برای سالمندان

مزایای نگهداری حیوانات خانگی برای سالمندان

 

مزایای نگهداری از حیوانات خانگی برای سالمندان

افراد جوان و میانسال به واسطه سلامت جسمی ، فعالیت های اقتصادی و کاری ، روابط اجتماعی گسترده تری دارند و به مهمانی های متعددی دعوت می شوند و مهمانی های بیشتری برگزار می کنند و با دوستانشان بیشتر وقت می گذرانند ولی با افزایش سن ، فعالیت های اجتماعی و رفت و آمدهای خانوادگی و دوستانه کاهش پیدا می کند و فرد سالمند بیشتر روابط خود را از دست می دهد و همین امر باعث می شود که زمان زیادی از زندگی اش را به تنهایی بگذراند که مسلما برای همه افراد ناخوشایند است.

تنهایی باعث می شود که سالمندان بی حوصه ، گوشه گیر و پرخاشگر شوند و حتی میل به غذا خوردن را از دست بدهند. 

 

در دورانی که همه افراد مجبورند برای تامین هزینه های اقتصادی خانواده کار کنند و فرصت کمتری برای سر زدن به سالمندان پیدا می کنند و سالمندان با مشکل نداشتن همدم روبرو هستند ، وجود حیوانات خانگی حتی اگر به کوچکی یک قناری یا مرغ عشق باشد میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر روحیه سالمندان بگذارد. 

 

وجود پرندگان کوچکی که هر از گاهی تخم می گذارند و جوجه دار می شوند می تواند شوق زندگی را در سالمندان بیدار کند ، نگهداری از حیوانات خانگی حتی داشتن یک آکواریوم کوچک و چند ماهی باعث می شود که سالمندان تلاش و فعالیت بیشتری داشته باشند و مراقبت از این حیوانات یا به حمام بردنشان و تمیز کردن محیط زندگیشان به آن ها احساس مفید بودن می دهد و احساس سرزندگی می کند. 

 

نگهداری از حیوانات خانگی برای سالمندان, بهترین حیوانات خانگی برای سالمندان, حیوانات در خانه برای سالمندان

حیوانات خانگی برای سالمندان

 

برخی از حیوانات خانگی نیاز به پیاده روی روزانه دارند. مثلا برای نگهداری از سگ حتما باید او را هر روز به پیاده روی ببرید و با او بازی کنید ، گربه ها حیوانات پر جنب و جوشی هستند و حاضرند ساعت ها با شما بازی کنند ، همین کار ها باعث افزایش فعالیت بدنی و بهبود سلامت قلبی و سلامت جسمی فرد سالمند می شود. 

 

از سویی دیگر سگ های تربیت شده توانایی انجام برخی از کمک ها به سالمندان را دارند که میتوانند کمک دست بسیار مفیدی برای فرد باشد و احساس تنهایی یا ناتوانی او را به شدت کاهش دهد. 

بیرون رفتن از خانه به بهانه پیاده روی حیوانات باعث می شود که سالمند با افراد بیشتری آشنا شود و دوستان بیشتری پیدا کند. گسترش روابط اجتماعی باعث می شد که روحیه سالمندان بهبود پیدا کند. 

 

براساس مطالعات انجام شده ، روزی 15 دقیقه نوازش و بغل کردن حیوانات باعث کاهش هورمون استرس کورتیزول در افراد و افزایش ترشح هورمون شادی آور سروتونین می شود که تاثیر مثبتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته خواهد داشت. 

 

حيوانات خانگي بر افسردگي سالمندان, تاثير نگهداري از حيوانات خانگي بر سالمندان, نگهداری از سگ برای حیوانات خانگی

بهترین حیوانات خانگی برای سالمندان

 

بهترین حیوانات خانگی برای سالمندان

شما باید حیوان خانگی را انتخاب کنید که نیاز به مراقبت زیادی نداشته باشد. 

مثلا نگهداری از بچه سگ یا بچه گربه نیاز به توجه و زحمت زیاد دارد که اغلب سالمندان از پس آن بر نمی آیند بنابراین در این گونه موارد باید حیوانی بالغ را انتخاب کنید که نیاز به توجه زیاد نداشته باشد. 

 

حتما حیوان خانگی که برای سالمند خریداری می کنید باید گواهی سلامت دامپزشک داشته باشد و در صورت نیاز واکسن های لازم  و انگل کش های مورد نیاز حیوان را به موقع تزریق کنید تا بیماری های مشترک بین حیوان و انسان یا  انگل های احتمالی موجود در مدفوع حیوانات برایتان مشکل ساز نشود. 

 

اگر سالمند شما سیستم ایمنی ضعیفی دارد از حیواناتی که حامل بیماری های آلرژی زا ، حساسیت تنفسی و پوستی هستند به  هیچ عنوان استفاده نکنید. 

اگر سالمند شما قادر به راه رفتن نیست بهتر است حیوانی را انتخاب کنید که سبک زندگی آرامی دارد و نیازی نیست دنبالش بروید مثلا نگهداری از گربه یا پرندگانی که در قفس نگهداری می شوند نیازی به تحرک زیاد ندارد. 

 

اگر سالمند شما توان تحرک و بازی دارد میتوانید برایش سگ انتخاب کنید ولی بهتر است نژادی را انتخاب کنید که لطیف و مهربان و باهوش باشد، کمتر سرصدا کند ، ریزش موی کمتری داشته باشد ، جثه بزرگی نداشته باشد. 

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

 

مطلب پیشنهادی

چه تغییراتی در بدن پیری طبیعی است و چگونه پیری را به تعویق بیندازیم؟

مجموعه: دوران سالمندی پیری طبیعی بدن   پیری طبیعی چیست؟ راه های به تاخیر انداختن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *