استفاده از پوشک در بزرگسالان برای راحتی و افزایش اعتماد به نفس سالمندان

انواع پوشک بزرگسال, پوشک چسبی بزرگسالان, پوشک چند بار مصرف بزرگسالان

پوشینه بزرگسالان

 

همه چیز درباره استفاده از پوشک در بزرگسالان 

پوشک بزرگسالان یا پوشینه بزرگسالان با توجه به میزان نشتی یا بی اختیاری ادرار در سایز ها و انواع مختلف تولید می شود که قدرت جذب متفاوتی دارند. 

پوشک بزرگسالان با اندازه ای بزرگتر از پوشک نوزاد تولید می شود که مناسب بدن یک فرد بزرگسال است. بزرگسالانی که دچار مشکلاتی از جمله بی اختیاری ادرار ، اختلال در تحرک ، خونریزی شدید بعد از زایمان ، اسهال شدید یا زوال عقل شده اند برای پیشگیری از کثیف کردن لباس و محیط اطراف از پوشک بزرگسال استفاده می کنند.

 

در جامعه پزشکی به خاطر حفظ شان و احترام بزرگسالان به جای استفاده از واژه پوشک که با بچه ها در ارتباط است و ممکن است معنی منفی داشته باشد از واژه ” پد بی اختیاری ” یا ” پوشینه ” استفاده می شود.

بالا رفتن سن در برخی افراد باعث می شود که با کنترل ادرار دچار مشکل شده و مبتلا به بی اختیاری ادرار شوند که در این شرایط استفاده از پوشینه یا پوشک بزرگسال بهترین راه حل است.

 

بی اختیاری ادرار به جز سالمندان ممکن است در افراد دیگر هم دیده شود. هر فردی ممکن است اختلال در دستگاه ادراری را تجربه کند ، مثلا گاهی خندیدن شدید یا نرفتن طولانی مدت به دستشویی منجر به بی اختیاری ادرار می شود. 

بی اختیاری ادرار در صورتی که اتفاقی پیش بیاید ، بیماری محسوب نمی شود ولی اگر به دفعات اتفاق بیوفتد نیاز به درمان و مراجعه به پزشک دارد. 

 

ویژگی های پوشک بزرگسال مناسب

مهم ترین ویژگی پوشک مناسب این است که فاقد هر گونه نشتی باشد و ادرار به هیچ وجه از پوشک به بیرون ، لباس یا بستر نرسد. پوشک بزرگسالان معمولا چند لایه است تا جلوی نشتی را به خوبی بگیرد.

 

احساس راحتی هنگام استفاده از پوشک اهمیت زیادی دارد. برخی از پوشک ها کاملا پلاستیکی هستند و باعث می شود هیچ هوایی به آن ها نفوذ نکند و استفاده طولانی مدت از چنین پوشکی میتواند آزار دهنده شود.

پوشک استاندارد با الیاف خاصی تولید می شود که هم امکان جریان هوا را ممکن می کند و هم از خروج بوی بد جلوگیری میکند.

 

شکل پوشک باید متناسب باشد و راه رفتن با آن راحت باشد. 

برای افرادی که در جامعه رفت و آمد دارند ، کوچک و کم حجم بودن پوشک بسیار مهم است ، پوشک نباید از زیر لباس مشخص باشد. 

 

راهنمای استفاده از پوشک بزرگسال, روش استفاده از پوشک بزرگسال, استفاده از پوشک در بزرگسالان

انواع پوشک بزرگسالان

 

انواع پوشک بزرگسال

پوشک بزرگسال در انواع مختلف با قالبیت جذب متفاوت تولید می شوند که هر فرد با توجه به نیاز خودش می تواند گزینه مورد نظر خود را خریداری نماید. 

پوشک بزرگسال به طول کلی به دو دسته پوشک کامل و پوشک نواری تقسیم می شوند. 

پوشک کامل در دو نوع پوشک چسبی و پوشک شورتی تولید می شود که معمولا مصرف بیشتری دارند. 

 

پوشک چسبی بزرگسالان

پوشک چسبی در دسته پوشک های کامل قارر می گیرد و در دو طرفش چسب هایی دارد که کمک میکند اندازه دور ان را متناسب با بدن خود تنظیم کنید و با چسباندن نوارها ، پوشک را در جای خود محکم کنید تا هیچ ترشحی از پوشک به بیرون نفوذ نکند. 

پوشک چسبی بهترین گزینه برای استفاده بیماران بستری است .

 

پوشک شورتی بزرگسالان

پوشک شرتی در دسته پوشک های کامل قرار می گیرد و به شکل شورت طراحی شده است که پوشیدن و تعویض آن را راحت می کند. استفاده از پوشک شرتی برای افرادی که فعالیت اجتماعی دارند ولی دچار بی اختیاری ادرار هستند بهترین گزینه است . طراحی این پوشک هم مانع از ترشح ادرار به لباس می شود.

 

پوشک نواری بزرگسالان

پوشک های نواری در شکل های متنوع تولید می شوند و باید داخل شورت چسبانده شوند. پوشک نواری برای بی اختیاری های جزئی کاربرد دارد و در موارد بی اختیاری شدید استفاده نمی شود.

 

پوشک چند بار مصرف بزرگسالان

با وجودی که اغلب پوشینه های بزرگسال یک بار مصرف هستند ولی برخی از پوشینه های بزرگسال قابلیت شستشو دارند و شما میتوانید تا چندین بار از آن ها استفاده کنید. البته از آنجا که لایه بیرونی این پوشک ها پلاستیکی است و اجازه عبور هوا را نمی دهد و ممکن است در اثر شستشو کاملا تمیز نشوند از نظر بهداشتی مورد تایید نیستند. 

 

انواع پوشک بزرگسال, پوشک چسبی بزرگسالان, پوشک چند بار مصرف بزرگسالان

راهنمای استفاده از پوشک بزرگسالان

 

راهنمای استفاده از پوشک بزرگسال

اغلب پوشک های بزرگسالان که برای بی اختیاری ادرار طراحی شده اند یک نشانگر رطوبت دارند که پر شدن ظرفیت پوشک را به شما نشان میدهد. ولی لزوما نباید تا پر شدن این نشانگر صبر کنید برای رعایت بهداشت توصیه می شود که هر 4 ساعت یک بار پوشک را تعویض نمایید. در صورتی که در این مدت نشانگر پوشک هنوز پر نشده بود به این معنی است که میتوانید از پوشک کوچکتر استفاده کنید.

 

هنگام خواب نیازی به تعویض 4 ساعته پوشک ندارید ، همیشه قبل از خواب پوشک جدید بگذارید و صبح که بیدار شدید پوشک را تعویض نمایید.

اگر سالمند توانایی حرکت ندارد باید برای پوشاندن پوشک او را روی پهلو بچرخانید. 

 

روش استفاده از پوشک شورتی بزرگسال

استفاده از پوشک های شورتی بسیار ساده است نیازی به راهنمایی خاص ندارد و درست مانند شورت پوشیده می شود. برای خرید پوشک شورتی باید با توجه به سایز دور کمر فرد ، اقدام به خرید پوشک نمایید و هنگام پوشیدن پوشک باید مراقب باشید که دستتان با داخل پوشک تماسی نداشته باشد. 

پوشک را باید به شکلی یپوشید که طرف بدون نوار آن در جلو قرار بگیرد و نوار پوشک در پشت باشد. 

نشانگر رطوبت باید موازی با ستون فقرات قرار بگیرد. 

نوار چسبی کنار پوشک در قسمت بالا را باید به صورت مایل به سمت پایین و نوار چسبی قسمت پایین را به صورت مایل به سمت بالا بچسبانید. 

 

روش استفاده از پوشک چسبی بزرگسال

استفاده از پوشک های چسبی کمی پیچیده تر است و حتما قبل از استفاده راهنمای تصویری داخل بسته بندی را مطالعه نمایید.  باید مراقب باشید که پوشک کاملا روی کشاله ران قرار بگیرد تا از نشت ادرار جلوگیری کند. برای بستن چسب های پوشک باید دقت کنید که همیشه از سمت جلو به عقب بسته شوند و برای باز کردن چسب ها را باید از عقب به بیرون بکشید. 

 

پوشک بزرگسال شورتی, پوشینه بزرگسالان, ویژگی های پوشک بزرگسال

راهنمای خرید پوشک بزرگسالان

 

راهنمای خرید پوشک بزرگسال

پوشک های بزرگسال در برندهای مختلف تولید می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند بنابراین در صورتی که احساس راحتی با پوشک خودتان ندارید بهتر است از یک برند دیگر که ویژگیهای متفاوتی به شما ارائه می دهد ، خرید انجام دهید.

 

برخی از ویژگی هایی که میتواند به انتخاب بهتر شما هنگام خرید پوشک بزرگسال کمک کند عبارتند از :

 

• طراحی و سایز پوشک : طراحی متناسب با آناتومی بدن و سایز کوچک پوشک باعث می شود که از زیر لباس مشخص نباشند. 

 

• سایز پوشک : پوشک ها معمولا در سایزهای متفاوت تولید می شوند که توانایی جذب متفاوتی دارند شما با توجه به میزان بی اختیاری ادرار باید سایر متناسب با خودتان را تهیه کنید. 

 

• پوشش : وجود پوشش نرم و نفوذ پذیر که اجاره ورود و خورج هوا و تنفس پوست را بدهد. در برخی از پوشک ها از یک لایه پارچه کتان روی سطح پوشک استفاده می شود که مانع از ایجاد حساسیت پوستی می شود. 

 

• کش پهن لبه ها : استفاده از کش پهن در لبه های پوشک باعث می شود که فشار کمتری بر پوست وارد شود. 

 

• پودر جاذب : وجود پودر جاذب تا حدود زیادی رشد باکتری ها را کاهش میدهد.

 

• الیاف سلولوزی : استفاده از الیاف سلولزی در پوشک به جذب سریعتر کمک میکند. 

 

• عصاره معطر : در برخی از پوشک ها از عصاره های معطر مثل عصاره چای استفاده شده است که بوی نامطبوع ادرار را کاهش میدهد ، البته باید دقت داشته باشید که استفاده از عطرهای شیمیایی در بافت پوشک میتواند در برخی از پوست ها باعث ایجاد حساسیت و در خانم ها باعث بروز عفونت واژن شود. 

 

روش استفاده از پوشک بزرگسال, استفاده از پوشک در بزرگسالان, پوشک بزرگسالان

عوارض استفاده از پوشک بزرگسالان

 

عوارض استفاده از پوشک نامرغوب بزرگسال

پوشک بزرگسال باید از نوع مرغوب استفاده شود و به موقع تعویض شود تا مانع از ایجاد زخم بستر و بیماری های پوستی یا عفونی شود. 

اصلی ترین عوارضی که ممکن است  در صورت عدم استفاده صحیح از پوشک بزرگسال ، ایجاد شوند عبارتند از :

 

• عفونت کلیه : همیشه باید از پوشک با قدرت جذب بالا استفاده کنید تا مانع از تکثیر باکتری ها شود ، در صورتی که باکتری ها روی پوشک رشد کنند ممکن است وارد مجاری ادراری شده و به سمت کلیه و مثانه حرکت کرده و باعث بروز عفونت شوند که میتوند منجر به احساس سوختگی ، درد و تکرر ادرار شود. 

 

• عرق سوز شدن : در صورتی که غدد تعریق مسدود شود ، عرق نمی تواند از سطح پوست خارج شود و باعث ایجاد قرمزی و تاول در سطح پوست می شود که با سوزش و خارش همراه است. استفاده از پوشکی که تکنولوژی گردش هوا نداشته باشد احتمال عرق سوز شدن را افزایش میدهد.  

 

• سوختن پوست : تماس مواد دفعی بدن با پوست میتواند باعث ایجاد سوختگی نشود که برای درمان این مشکل باید پوست در معرض هوا قرار بگیرد و تا مدتی از پوشک استفاده نشود و روی پوست با پماد سوختگی چرب شود. بنابراین باید برای  تعویض به موضع پوشک دقت داشته باشید.

 

• زخم بستر : در سالمندانی که درچار ناتوانی حرکتی شده اند ، استفاده از پوشک های نامناسب که قابلیت جذب مناسب و تهویه هوا نداشته باشند احتمال بروز زخم بستر در زیر پوشک را افزایش میدهند. 

 

استفاده پوشک های قابل شستشو که لایه بیرونی آنها پلاستیکی است میتواند باعث تجمع باکتری در سطح پوست و ایجاد حساسیت باکتریایی شود که منجر به زخم بستر خواهد شد. 

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

 

مطلب پیشنهادی

چه تغییراتی در بدن پیری طبیعی است و چگونه پیری را به تعویق بیندازیم؟

مجموعه: دوران سالمندی پیری طبیعی بدن   پیری طبیعی چیست؟ راه های به تاخیر انداختن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *