چند نکته مهم برای خرید و نگهداری کپسول‌های اکسیژن در منازل

[ad_1]

مسئول فنی مرکز اورژانس تهران نکاتی را درباره خرید و نگهداری ایمن کپسول‌های اکسیژن مطرح کرد و گفت: کپسول‌های اکسیژن حتما باید دارای شناسنامه‌های معتبر باشند.

دکتر سید رضا معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: کپسول‌های اکسیژن را می‌توان هم در خانه و هم در بیمارستان استفاده کرد. در حدود دو سال اخیر که با شیوع کرونا رو به رو هستیم، مصرف اکسیژن در منازل نیز رو به افزایش بوده است. معمولا ۱۰ لیتری این کپسول‌ها در منازل و در مقادیر بیشتر در بیمارستان ها استفاده می شود.

مسئول فنی مرکز اورژانس تهران با اشاره به لزوم خرید کپسول‌های اکسیژن از مراکز معتبر اظهارکرد: کپسول‌های اکسیژن حتما باید دارای شناسنامه‌های معتبر باشند. باید حتما حین خرید به انتهای کپسول‌های اکسیژن دقت شود، انتهای برخی از کپسول‌های اکسیژن جوشکاری شده است و این نشان می‌دهد که کپسول ها تقلبی است. این دسته از کپسول ها که انتهایشان جوشکاری شده نباید خریداری شوند؛ البته برخی افراد سودجو و متقلب با ترفندهای خاصی این جوشکاری را انجام می دهند که تقلبی بودن کپسول از نظر ظاهری مشخص نشود. 

معتمدی با بیان اینکه کپسول‌های اکسیژن حتما باید از مراکز معتبر خریداری شود، ادامه داد: راهکار دیگری برای تشخیص استاندارد بودن کپسول‌های اکسیژن وجود دارد. به طوری که باید با آچار فرانسه یا شی دیگری به دیواره کپسول ضربه آهسته ای زده شود. کپسول های استاندارد و اصل صدای ارتعاشی خواهند داشت؛ اما اگر کپسول تقلبی و جوشکاری شده باشد دیگر صدای ارتعاشی نخواهد داشت. 

وی در خصوص نگهداری کپسول‌های اکسیژن در منازل گفت: معمولا کپسول‌های اکسیژنی که در منازل نگهداری می شود پر است و اگر هم مورد استفاده قرار نگیرد برای روز مبادا به صورت شارژ شده نگهداری می شود. باید از نگهداری کپسول های اکسیژن در مجاورت مواد قابل اشتعال خودداری شود. گاها دیده می شود که کپسول های اکسیژن در انبارها، کنار بنزین، تینر و.. نگهداری می شود. کپسول اکسیژن مثل دینامیت است و نگهداری آن در منازل مثل این است که یک دینامیت در منزل نگهداری می شود و انفجار کپسول های اکسیژن بسیار پرخطر است.

معتمدی گفت: از نکات دیگر نگهداری کپسول‌های اکسیژن این است که نباید در محلی نگهداری شود که امکان سقوط داشته باشد؛ چرا که سقوط کپسول‌های اکسیژن پر می‌تواند موجب وقوع انفجار شود. همچنین ممکن است آسیب ببیند و شیر کپسول اکسیژن در موارد ضروری عمل نکند؛ پس باید از قرار دادن کپسول ها در ارتفاع خودداری کرد. 

وی با تاکید بر اینکه نباید با دست چرب یا روغنی به کپسول اکسیژن دست زده شود، گفت: بسیار مهم است که اگر قصد دارند کپسول اکسیژن را پر کنند یا تعویضی انجام دهند، دست یا حتی آچار چرب و روغنی نباشد. ترکیب اکسیژن کپسول با روغن خاصیت انفجاری ایجاد می کند که بسیاری افراد این را نمی دانند. 

معتمدی با بیان اینکه کپسول اکسیژن نباید در گرما نگهداری شود، گفت: از قرار دادن کپسول اکسیژن کنار شوفاژ یا بخاری باید خودداری شود. به خصوص در این فصل که معمولا بیماران کنار وسایل گرمایشی استراحت می کنند باید دقت شود که کپسول اکسیژن در معرض گرما قرار نگیرد. اگر حرارت کپسول بالا برود، موجب وقوع انفجار می شود. 

مسئول فنی مرکز اورژانس تهران به لزوم فیکس کردن کپسول‌های اکسیژن اشاره کرد و گفت: کپسول هایی که در خانه نگهداری می شود حتما باید فیکس شود. اگر کپسول برگردد ممکن است افراد را دچار آسیب کند و باعث شکستگی دست و پای افراد شود. 

وی گفت: کپسول‌های اکسیژن محفظه‌ای دارد که باید حین استفاده در آن آب مقطر یا جوشیده و سرد شده ریخته شود. این موجب می شود که اکسیژنی که استنشاق می شود مرطوب باشد. این آب باید حتما هر چند وقت یکبار تعویض شود. این آب بعد از مدتی موجب رسوب می‌شود و بعد از مدتی اکسیژن خارج شده از دستگاه کاهش پیدا می کند. در این شرایط بیمار احساس می‌کند که ریه‌اش مشکل دارد در صورتی که نازلی که عدد را نشان می دهد به دلیل رسوب در انتهای محل خروج اکسیژن با خطا رو به رو می شود. حتما باید این قسمت هر چند وقت یکبار رسوب زدایی شود. 

معتمدی در خصوص زاویه نگهداری این کپسول ها گفت: کپسول اکسیژن به هیج عنوان نباید به صورت خوابیده نگهداری شود؛ چرا که پس از مدتی از استفاده از آن انتهای کپسول مقداری آب جمع می شود و معمولا در طولانی مدت حالت زنگ زدگی ایجاد می شود. اگر کپسول به صورت خوابیده نگهداری شود ممکن است این مواد زنگ زده از طریق بینی استنشاق شود که این به هیچ عنوان خوب نیست. 

انتهای پیام 

[ad_2]
خبرهای اقتصادی

مطلب پیشنهادی

ورق گالوانیزه: تعریف، کاربردها، و مزایا

اهمیت گالوانیزاسیون در حفاظت از فولاد در برابر زنگ‌زدگی فولاد و آهن به طور طبیعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *