نتایج تیم تفنگ دور از انتظار است/ نباید همیشه انتخاب روی نفرات خاص باشد

[ad_1]

حسن ذوالفقاری می‌گوید قطعا ضعف‌هایی وجود دارد که سال‌ها است ترکیب تیم ملی تیراندازی تغییری نمی‌کند و باید این ضعف‌ها بررسی شود.

حسن ذوالفقاری در گفت و گو با ایسنا، در خصوص سطح مسابقات تیراندازی جام جهانی برزیل اظهار کرد: برای این مسابقات چند مساله وجود دارد. اول بعد مسافت و هزینه آن است که نسبت به سایر مسابقات زیاد بود تا جاییکه برخی از کشورها در آن حاضر نشدند. یکی از مسائل قابل توجه در این مسابقات عدم حضور کشورهایی مثل چین، کره، ژاپن و کشورهای آسیایی بود که در تیراندازی صاحب نام هستند. همچنین کشور روسیه که از قطب‌های تیراندازی است به خاطر جنگ در این مسابقات حضور نداشت.

پیشکسوت تیراندازی افزود: در طول یک سال هفت دوره جام جهانی برگزار می‌شود و در انتهای این مسابقات، قهرمان قهرمانان مشخص خواهد شد اما باید دانست که جام جهانی با مسابقات قهرمانی جهانی متفاوت است. قهرمانی جهان هر چهار سال یکبار انجام می‌شود و رکورد آن چهار سال باقی می ماند. همچنین این مسابقات بعد از المپیک جزو مسابقات اولیه در سال جدید است که تیم‌ها در مرحله آماده سازی و بازسازی هستند. تقریبا دو سال مانده تا المپیک. مسابقات اصلی و سهمیه المپیک ها آغاز می شود و تیراندازان باید رقابت جدی‌تری را داشته باشند. این موارد در این مسابقات قابل تامل است.

مربی اسبق تیم ملی تیراندازی در خصوص عملکرد تیراندازان و کسب مدال تنها در بخش تیمی با وجود کم بودن شرکت کننده ها گفت: ما در بخش تیمی مقام کسب کردیم، نمره‌ها معرف عملکرد تیراندازان است. ما در تپانچه نمرات قابل قبولی داشتیم. یعنی حتی با وجود تیم‌های کم اما نمرات تیراندازان خوب بود. ترکیب تیم تپانچه ترکیب خوبی است. البته تیراندازان کنونی مثل هریجانی، سبقت‌اللهی قدیمی و با تجربه هستند و مسابقات زیادی را دیده‌اند. این ترکیب در کنار هم خیلی خوب است. در تپانچه مردان هم گلخندان، فروغی و پورحسینی صاحب رکورد هستند و همیشه نمرات نزدیک به هم داشتند و در رقابت با هم بودند.

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که آیا تیراندازان در بازی‌های آسیایی موفق به کسب مدال خواهند شد گفت: نشان داده شده که یکی از رقبای اصلی ما چین است. در این مسابقات چین اصلا حضور نداشت. در صورتی که آنها در همه مسابقات حضور داشتند. این موضوع مرا یاد دورانی می‌اندازد که چین ۵ سال در کشورش را بسته بود و اجازه نمی‌داد هیچ تیمی وارد کشورش شود و هیچ تیمی از کشورش خارج شود. اولین مسابقه ای هم که بعد از این غیبت ها شرکت کرد المپیک بود که شوهایفین در تپانچه قهرمان المپیک شد. این اولین مدال تاریخ چین در ادوار المپیک بود.

کارشناس تیراندازی افزود: اکنون به نظر می‌رسد چین مثل یک فنر در خودش جمع می شود تا بتواند یک جهش بزرگی بکند. چون تیراندازان چین در یکی دو سال اخیر نتایج خوبی نداشتند و تنها با اتکا به روش های سنتی و تمرین زیاد به جایی می رسیدند، متوجه شدند که یک خلاء مهارتی دارند و به دنبال رفع آن هستند. این مقداری ما را درگیر می کند چون با تیم چین نا آشنا هستیم و دیگر هیچ شناختی از آنها نداریم. در این شرایط نمی توان در مورد بازی های آسیایی هم پیش بینی کرد.

پیشکسوت تیراندازی در مورد عملکرد تیم تفنگ نیز گفت: رکورد تیم ملی تفنگ هر چند که ضعیف نبود، کمی پایین تر از سطحی که انتظار داشتیم ظاهر شدند. در تفنگ زنان الهه احمدی، نجمه خدمتی و کرم زاده قهرمانان جهان هستند که تمرینات پیوسته‌ای هم داشتند. با توجه به این شرایط و داشتن سه قهرمان جهان در یک تیم این نتیجه دور از انتظار است. برخی از این تیراندازان در سه سال گذشته رکوردشان بالاتر که نرفته حتی پایین‌تر آمده است. ما شاهد هستیم که یک رکورد را مدام تکرار می‌کنند.

مربی اسبق تیم ملی تیراندازی گفت: عجیب این است که چرا این نفرات تغییر نمی کنند. ما بهتر از اینها هم داریم که در مسابقات آزاد رکوردهای بهتری را می زنند. این درصورتی است که در اردوهای تیم ملی نبودند، از امکانات تیم ملی و تجهیزات خاص بهره‌ای نبرده اند اما در مسابقات آزاد رکوردهای خوبی می‌زنند. در حالی که ترکیب تیم ملی حتی رکوردهای پایین تر از ۶۲۲ هم گاها دارند. با وجودی که سن ورزشکاران ما زیاد نیست اما به دلیل قدمت طولانی این نفرات در تیم ملی کاش نفرات جدیدی را به خدمت بگیریم و از آنها استفاده کنیم. همیشه نباید انتخاب روی نفرات خاص و تعداد خاص باشد.

ذوالفقاری افزود: تیراندازی به جهتی کشیده که تیرانداز و مربی به هم گره خورده اند. از ۶ سال قبل تاکنون لیست تیم ملی را ببینید در آن هیچ تغییری ایجاد نشده است. این ضعف یا در سیستم استعدادیابی است، یا در مربی و نحوه انتقال و ارتقای تکنیکی است، یا در ورزشکاران است که نتوانسته‌اند کاری کنند و یا مانعی برای ورود افراد جدید به تیم ملی داریم. هر کدام که باشد باید بررسی شود ولی متاسفانه هنوز که این اتفاق نیفتاده است. همین ورزشکاران در زمان لازلو هم بودند، در زمان مربیگری من هم بودند و هنوز هم هستند. قدمت تیراندازان حال حاضر به ۱۰ تا ۱۵ سال می رسد. ما با یک ترکیب قوی از قهرمانان جهان وارد مسابقات شدیم و در تفنگ جا داشت که نتایج بهتری بگیریم.

وی در خصوص عملکرد جواد فروغی هم گفت: جواد فروغی افت نکرده است. معتقد هستم افراد سنشان که بالا می رود برای حفظ آمادگی جسمانی باید تلاش کنند اما انگار تمریناتشان به تیر زدن و حضور در فینال خلاصه شده و هیچ ارتقای تکنیکی وجود ندارد. دلیل آن هم مشخص است. وقتی یک نفر چند بار قهرمان جهان شده و مربی دارد که عنوان جهانی ندارد یا حداقل قهرمانی جهان  نشده هیچ وقت نمی توانند با هم کار کنند. استقلالی که در تیراندازان تفنگ شاهد هستیم و آن هم به دلیل مهارت بالای آنها است سبب شده که مقداری ارتباط بین مربی و تیرانداز شکلی باشد یعنی واقعی نباشد. مربی هست اما تیرانداز به مهارتهای فردی خود متکی است همان تجاربی که سبب شده در جهان بدرخشد. اینها موانعی است که باید به آن توجه شود.

ذوالفقاری در پایان گفت‌: از قربانی تشکر می کنم چون او زحمت زیادی کشید تا این تیم به مسابقات برزیل اعزام شود. تلاش شد و با همه سختی ها و هزینه ها تیم اعزام شد. مربیان هم زحمت کشیدند ولی باید مواردی در کمیته های فنی بررسی شود؛ کاری که کمتر اتفاق می افتد. کمیته های فنی به اینکه یک سفر بروند یا نه محدود می شود و از پرداختن به مسائل تکنیکی تر و جزئی تر دور شده‌اند و وظایف اصلی را انجام نمی دهند.

انتهای پیام

[ad_2]
sorece

مطلب پیشنهادی

ورق گالوانیزه: تعریف، کاربردها، و مزایا

اهمیت گالوانیزاسیون در حفاظت از فولاد در برابر زنگ‌زدگی فولاد و آهن به طور طبیعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *